Mode vindt sinds de jaren zestig inspiratie op straat en bij de jeugd, maar vandaag zien we een veranderende situatie. Streetwear, waarin invloeden vanuit de sport duidelijk leesbaar zijn, overspoelt niet alleen de catwalk, maar streetweardesigners worden ook aangesteld als creatief directeur van luxemodehuizen. Hiermee hopen ze een jong en modebewust publiek te bereiken. Vaak maken ze hiervoor ook gebruik van elementen uit de streetwear en de straatcultuur. Hoodies, sneakers, trainingspakken, … worden in een ietwat luxueuzere uitvoering gepresenteerd op de catwalk. Dit toe-eigenen van elementen van een in oorsprong zwarte cultuur, die ontstond in armere wijken in de VS, is veelbesproken. Grote luxemodehuizen genereren namelijk veel inkomsten door de visuele taal van de straat te incorporeren in hun collecties, vaak zonder enige credit of referentie. Sneakers, zoals de Air Dior Jordans, vast onderdeel van het streetuniform, worden verkocht voor exuberante bedragen en zijn enkel weggelegd voor een nichepubliek.
Pop-up expo "STREETWEAR"
Streetwear is al sinds de jaren '80 een spannende inspiratiebron voor de modewereld. Ook in de expo Activewear is deze impact duidelijk voelbaar. Hoog tijd dus om streetwear via de pop-up expo “STREETWEAR” onder de aandacht te brengen. In deze tentoonstelling, gecureerd door Dominique Nzeyimana, toont het museum een 10-tal silhouetten, van onder meer Patta, Stüssy, Supreme, KAWS/Medicom, A Bathing Ape, BBC, Palace, Cross Colours,… die een beeld geven van de ontstaanscontext van streetwear én van de invloed op de mode vandaag.
Foto: Patta x Emory Douglas (credits Photo Jessica Madovo)
Niet toevallig staat de titel van de pop-up expo tussen twee aanhalingstekens; dit weerspiegelt het spanningsveld tussen zgn hoge mode en streetwear en verwijst naar ontwerper Virgil Abloh die tussen beide domeinen balanceert en alle opschriften steevast tussen aanhalingstekens plaatst, net om deze problematiek aan te kaarten en discussie uit te lokken.
“STREETWEAR” gastcurator Dominique Nzeyimana vult hierop verder aan: “De jarenlange invloed van communities van kleur en Black-owned en POC-brands laat sporen na in de modewereld. Dit is een belangrijke rode draad in de pop-up expo. Zo vinden hedendaagse merken als Supreme en Stüssy inspiratie bij ‘originals’ zoals het Amerikaanse pioniersmerk Cross Colours, populair geworden door de cast van ‘The Fresh Prince of Bel-Air’. Ook de gevierde artiest Futura, die als grafitti-writer begon, wordt door tientallen merken, zoals Comme des Garçons, Undercover, Uniqlo, … ingezet als credibiliteitsversneller of cultural magnet.“