Activewear

Activewear

06.06.21-30.12.21

Aujourd’hui plus que jamais, l’univers du sport inspire la mode. Shorts de cyclisme, sweats à capuche et baskets ont rejoint les défilés. Les créateurs expérimentent des matériaux techniques tels que le néoprène, l’élasthanne et le nylon. Des collaborations fructueuses naissent entre des maisons de couture, des athlètes et des marques de vêtements de sport. Il était grand temps de consacrer une exposition à l’exploration de ce dialogue passionnant. La question sous-jacente à celle-ci étant : l’activewear est-il une tendance éphémère ou consiste-t-il en une valeur sûre et un phénomène durable ?

Elodie Ouédraogo et Olivia Borlée, commissaires invitées

Ces deux athlètes olympiques sont les figures de proue de l’activewear en Belgique. Elles représentaient donc les commissaires invitées idéales pour cette exposition. Immortalisées par l’objectif de Ronald Stoops dans une tenue de leur créateur belge préféré, Glenn Martens d’Y/Project, elles sont également les visages de l’exposition. Et ça ne s’arrête pas là, puisque leurs voix accompagnent le visiteur à travers l’audioguide tout au long de son parcours. Une visite guidée personnelle durant laquelle les deux ex-athlètes partagent leurs observations. Enfin, elles sont les protagonistes de « Second Skin, A Virtual Trophy », une œuvre d’art numérique de Frederik Heyman, qui a déjà travaillé avec Lady Gaga, Nike ou encore Hypebeast.

Publication

Une publication, disponible en néerlandais et en anglais, accompagne l’exposition. Il ne s’agit pas d’un catalogue traditionnel mais d’un magazine richement illustré alternant des articles de rechercheurs internattionaux et journalistes avec des interview de créateurs, musiciens et acteurs de mode. Le résultat est une image du monde de l’activewear dans toute sa diversité.

Plus d'infos
Un magazine richement illustré alternant des articles de rechercheurs internattionaux et journalistes avec des interview de créateurs, musiciens et acteurs de mode

Agenda

Malheureusement, pour le moment nous ne proposons que des activités en Néerlandais.

Vier je verjaardag in het museum

Spel of quiz - jeu. 23 sept. 2021 à/au jeu. 30 déc. 2021
Ben je jarig? Vier dan zeker je verjaardag in Modemuseum Hasselt. Samen met je vrienden doe je eerst allerlei leuke opdrachten. Daarna bedrukken jullie zelf je eigen sportzakje. En natuurlijk is er ook tijd om cadeautjes uit te pakken en taart te eten. Dat het een actief feestje wordt, staat buiten kijf! Praktisch Leeftijd: 6 tot 12-jarigen Aantal: max. 12 deelnemers (+ ouders jarige) Tijdstip: woensdag- of zaterdagnamiddag van 14 uur tot 16.30 uur Prijs: €80 euro (inclusief inkom, gids, activiteit en een verrassing voor de jarige—je brengt zelf drankjes, hapjes en servies mee.)
Lisez la suite
image Vier je verjaardag in het museum

Expo: Activewear

Tentoonstelling - dim. 6 juin 2021 à/au jeu. 30 déc. 2021
Meer dan ooit laat de mode zich inspireren door de sportwereld. Wielershorts, hoodies en sneakers veroveren de catwalk. Ontwerpers laten zich verleiden tot experimenten met technische materialen als neopreen, spandex en tule. Modehuizen engageren zich in lucratieve collabs met atleten en sportswearlabels. Hoog tijd voor een tentoonstelling die de spannende relatie tussen mode en sport exploreert. Is activewear nu op zijn hoogtepunt of blijft het een vaste waarde? Gastcuratoren Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée Deze twee voormalige olympische atleten zijn hét boegbeeld van Belgische activewear. Dat maakt hen bij uitstek geschikt als gastcurator van deze expo. Ook in het campagnebeeld spelen ze een rol: Ronald Stoops vereeuwigde hen gehuld in een outfit van hun favoriete Belgische designer, Glenn Martens van Y/Project. Maar Elodie en Olivia zijn niet alleen het gezicht van de expo. Want via een audiogids leiden ze je persoonlijk rond én delen ze hun inzichten met jou. Als klap op de vuurpijl treden ze op als protagonisten in ‘Second Skin, A Virtual Trophy’, een nieuw digitaal kunstwerk gecreëerd door Frederik Heyman, die eerder al samenwerkte met onder andere Lady Gaga, Nike en Hypebeast.
Lisez la suite
image Expo: Activewear

Pop-up expo "STREETWEAR"

Tentoonstelling - jeu. 7 oct. 2021 à/au jeu. 30 déc. 2021
Streetwear is al sinds de jaren 80 een spannende inspiratiebron voor de modewereld. Ook in de expo Activewear is deze impact duidelijk voelbaar. Hoog tijd dus om streetwear via de pop-up expo “STREETWEAR” onder de aandacht te brengen. In deze tentoonstelling, gecureerd door Dominique Nzeyimana, toont het museum een 10-tal silhouetten, van onder meer Patta, Stüssy, Supreme, KAWS/Medicom, A Bathing Ape, BBC, Palace, Cross Colours,… die een beeld geven van de ontstaanscontext van streetwear én van de invloed op de mode vandaag. Eve Demoen, curator van Modemuseum Hasselt, licht de relevantie toe: “Mode vindt sinds de jaren zestig inspiratie op straat en bij de jeugd, maar vandaag zien we een veranderende situatie. Streetwear, waarin invloeden vanuit de sport duidelijk leesbaar zijn, overspoelt niet alleen de catwalk, maar streetweardesigners worden ook aangesteld als creatief directeur van luxemodehuizen. Hiermee hopen ze een jong en modebewust publiek te bereiken. Vaak maken ze hiervoor ook gebruik van elementen uit de streetwear en de straatcultuur. Hoodies, sneakers, trainingspakken, … worden in een ietwat luxueuzere uitvoering gepresenteerd op de catwalk. Dit toe-eigenen van elementen van een in oorsprong zwarte cultuur, die ontstond in armere wijken in de VS, is veelbesproken. Grote luxemodehuizen genereren namelijk veel inkomsten door de visuele taal van de straat te incorporeren in hun collecties, vaak zonder enige credit of referentie. Sneakers, zoals de Air Dior Jordans, vast onderdeel van het streetuniform, worden verkocht voor exuberante bedragen en zijn enkel weggelegd voor een nichepubliek.” Niet toevallig staat de titel van de pop-up expo tussen twee aanhalingstekens; dit weerspiegelt het spanningsveld tussen zgn hoge mode en streetwear en verwijst naar ontwerper Virgil Abloh die tussen beide domeinen balanceert en alle opschriften steevast tussen aanhalingstekens plaatst, net om deze problematiek aan te kaarten en discussie uit te lokken. “STREETWEAR” guestcurator Dominique Nzeyimana vult hierop verder aan: “De jarenlange invloed van communities van kleur en Black-owned en POC-brands laat sporen na in de modewereld. Dit is een belangrijke rode draad in de pop-up expo. Zo was het Amerikaanse merk Cross Colours in de jaren 90 het go-to brand in ‘The Fresh Prince of Bel-Air’. Merken als Supreme en Stüssy borduren hier nog steeds op voort. Ook de gevierde artiest Futura, die als grafitti-writer begon, wordt door tientallen merken, zoals Comme des Garçons, Undercover, Uniqlo…, ingezet als credibiliteitsversneller of cultural magnet.“
Lisez la suite
image Pop-up expo

Activewear met de klas - lager onderwijs

Begeleide uitstap of rondleiding - mar. 28 sept. 2021 à/au jeu. 30 déc. 2021
Waarom draagt bijna iedereen tegenwoordig sneakers? Kan je in je trainingspak naar een feestje gaan? En kan je ook modieus een olympisch parcours overwinnen? Tijdens Activewear onderzoeken we samen wat sport en mode met elkaar te maken hebben. Trek ’s ochtends je coolste sneakers aan, kies je leukste hoodie en ga samen met een ervaren gids op pad. Eerst verkennen we de tentoonstelling, hierna gaan we zelf aan de slag met vormen, kleuren, projectie en fotografie. Ready? Set. GO! Leergebieden: mens en maatschappij (sociaal-economische en sociaal-culturele verschijnselen, ruimtelijke oriëntatie...) en muzische vorming. Praktisch Interactieve rondleiding + creatieve verwerking Max. 30 kinderen per tijdstip Duur: 2 uur Maandag - vrijdag tussen 9u en 17u volgens afspraak €5/leerling (€4 voor Hasseltse scholen), minimumbedrag €60, gids, inkom + materiaal inbegrepen Meer info/reservatie: 011 23 96 21 of modemuseum.educatie@hasselt.be
Lisez la suite
image Activewear met de klas - lager onderwijs

Activewear met de klas - secundair onderwijs

Begeleide uitstap of rondleiding - mar. 28 sept. 2021 à/au mer. 29 déc. 2021
We dragen allemaal sneakers, terwijl het merendeel van ons niet klaar staat om uit de startblokken te schieten. Wielrennersbroekjes zien we vaker naast dan op de fiets. Welke band hebben mode en sport met elkaar? En hoe kan je de olympische spelen linken aan een modeshow? Welke plaats heeft gender in dit hele verhaal? Urban brands komen meer en meer in de kijker, onderzoek samen met een ervaren gids de wereld van de sportswear, streetwear en collabs. Na de rondleiding, creëer je je eigen silhouet aan de hand van vorm en collage. Leergebieden: kunst en cultuur, mens en maatschappij (sociaal-economische en sociaal-culturele verschijnselen, ruimtelijke oriëntatie...) en muzische vorming. Praktisch Interactieve rondleiding + creatieve verwerking Max. 30 leerlingen per tijdstip Duur: 2 uur Maandag - vrijdag tussen 9u en 17u volgens afspraak €5/leerling (€4 voor Hasseltse scholen), minimumbedrag €60, gids, inkom + materiaal inbegrepen Meer info/reservatie: 011 23 96 21 of modemuseum.educatie@hasselt.be
Lisez la suite
image Activewear met de klas - secundair onderwijs

Restez au courant