Audiogids vol persoonlijke verhalen

Een audiogids begeleidt je doorheen de expo waarin bijna 300 objecten de eeuwenoude en wereldwijde fascinatie voor de tas illustreren. Ook Veerle, Matteo, Tessa, Philip, Bjorn, Lieve, Peter, Jasmijn en Hannah hebben een persoonlijke band met het accessoire. In de audiogids keren ze hun eigen tas binnenstebuiten en vertellen ze openhartig over de rijkdom aan verhalen die erin schuilgaan.

De tas als verzamelobject

Al van kleins af aan heeft Lieve een zwak voor handtassen. Haar favoriet? De cognackleurige Brilliant van Delvaux. De aankoop van een Delvaux tas is voor Lieve een echte investering. Ondertussen telt haar verzameling vijf modellen. Lieve zou voor geen geld van de wereld haar geliefde accessoire afstaan.

Een tassenverzameling hoeft geen dure investering te zijn. Zo wist Peter over de jaren heen talloze tote bags bij een te garen zonder er ook maar een cent aan uit te geven. Ondertussen heeft hij voor elke gelegenheid of stemming wel een bijpassende tas. Zijn oudste tas? Een gele tote bag uit 2008 van het New Museum uit New York.

Veerle is verzot op bizarre tassen. Op haar trouwfeest kreeg ze een pluche tas in de vorm van een kat cadeau. Het was het begin van een kleine, gekke collectie. Veerle vindt het fantastisch wanneer haar handtas de hoofden op straat doen draaien. Onder het motto ‘hoe zotter de tas, hoe beter’ paradeert ze trots rond.

De tas als erfstuk

Sommige tassen ontwikkelen zich tot een waar erfstuk dat doorgegeven wordt van generatie op generatie. Hannah erfde op 11-jarige leeftijd van haar overleden vader een leren designertas met aan weerskanten zolen van zwarte laarzen. Hoewel de tas zwaar en erg onhandig was, droeg kleine Hannah het object overal met zich mee. Zo zou haar vader altijd over haar schouder meekijken.

Fake of niet fake?

Als modeontwerper en ex-manager in een vintage store hou je Matteo niet voor de gek. Met zijn getraind oog identificeert hij meteen de echtheid van jouw designertas. Matteo draagt altijd designerkleding, maar niemand hoeft dat te weten. Een tas met schreeuwerige prints en logo’s is niets voor hem.

De tas als functioneel object

Soms doet het er niet toe of een tas mooi is. Militair Philip ziet het als een functioneel object. Vandaag zijn soldaten getraind op allerlei onvoorziene omstandigheden, maar jammer genoeg voor Philip zit daar ook een negatief kantje aan. Zo sleurt hij maar liefst 40 kilo mee in zijn militaire uitrusting.

Hoe verbeter je de wereld met de tas?

Hoe kan de modesector zijn steentje bijdragen aan een inclusieve wereld? Bjorn neemt met zijn uniseks handtassenmerk het voortouw. Als man voelde hij zich nooit aangetrokken tot een bepaald merk of type bag.  In de toekomst hoopt Bjorn dat ook mannen enthousiast op zoek gaan naar de perfecte tas.

Hoewel Tessa maar weinig tassen in haar kleerkast opbergt, is ze een echte tassenfreak. Voor haar begint een goede handtas met een tijdloos design dat geproduceerd werd van duurzame materialen. Stella McCartney is haar grote voorbeeld. Haar tijdloze, veganistisch geproduceerde ontwerpen doen Tessa dromen van haar eigen tassenmerk.

Ook dicht bij huis vinden we heel wat unieke tassen. Merkarchitect Jasmijn ontdekte haar liefde voor Belgische tassen dankzij de Antwerpse ontwerpster Lies Mertens. Later kwam ze ook met andere ontwerpers van eigen bodem in contact. Ondertussen bewaart Jasmijn een prachtige collectie aan Belgische handtassen en werd dankzij haar toedoen de hashtag #ikkoopbelgisch razend populair.